lördag 14 mars 2009

Med Röglehalsduken kring halsen

Inom kulturutskottets ansvarsområden i riksdagen finns även ungdoms- och idrottsfrågor. Sektorer som berör och lockar till åsikter samt kommentarer.

Regeringen har nyligen lagt fram en idrottsproposition. Och moderaterna i riksdagen har varit aktiva. Kollegan Göran Montan anordnade för några veckor sedan ett seminarium som riktade sig till just kommunpolitiker ansvariga för fritids- och idrottsfrågor. Även kulturministern deltog.

Hemma i Ängelholm är det för närvarande stort fokus på ishockeyn. Kvalserien har börjat. Fredag 13 mars var det Rögle borta mot Växjö. Söndag 15 mars kommer Leksand till Ängelholm. Rögle vann två viktiga poäng medan Leksand till mångas besvikelse i Dalarna förlorade mot Södertälje. Så nog blir kvalet just ett kval!

För ett par dagar sedan befann jag mig i Kronoberg för företagsbesök, Europvalskampanj samt tal på kvällen för Föreningen Norden. Många kommentarer fick jag. Kanske mest för att jag bar min Röglehalsduk! På lunchrestaurangen noterades det vilket lag jag höll på. Och växeltelefonisten på Lessebo Åkericentral levererade omedelbart en utläggning om de kommande matcherna och Rögles samt andra motståndarlags eventuella kvaliteter. Det finns ett engagemang och intresse när nu Växjö Lakers för första gången spelar i kvalserien.

Halsduken är en väldigt bra samtalsstartare. Förra året var det många i Stockholm som stannade till och spontant talade om den då aktuella ställningen. Under de sista avgörande matcherna kunde folk tuta på gatorna och veva ned bilrutan för att ropa: Heja Rögle, Heja Ängelholm! På väg till kontoret i riksdagshuset springer jag ibland på förre justitieministern Thomas Bodström. Även denne fotbollsfantast har tvingats lära sig att hänga med i tabellen!

Växjö och Rögle är den typen av kämpande lag som väcker respekt så att även dem som håller på något annat inte missunnar framgång. Skillnaden mot för ett år sedan är bara att Rögle den här gången kommer till kvalet från Elitserien medan Växjö närmat sig från motsatt håll.

Om några dagar är det åter dags för Stockholm. Med Röglehalsduken kring halsen!

Hans Wallmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar