söndag 29 mars 2009

Kulturella spejare ifråga om mat och vildmarkscamping

För några veckor sedan befann jag mig vid Storsjöns strand i Jämtland. En vacker gnistrande vintereftermiddag. Inne i det lilla huset nere vid vattnet sprakade en brasa och varmt te gjordes klart. Jag var gäst hos Fia Gulliksson. En sann entreprenör som gärna slår ett slag för jämtländska matkonster, som värnar bygden och som sköter det egna företaget Brunkullan som bland annat ägnar sig åt teimport. Allt sker med ett stort etiskt tänkande, satt i ett globalt perspektiv, och klimatsmart.

Under samtalet utvecklade hon den ena spännande tanken efter den andra för att presentera och paketera det lokala kunnandet kring mat och att ta emot gäster. Ibland omvandlas också den lilla stugan vid vattnet till en mikrorestaurang då folk kan tas dit med bland annat snöskoter för att njuta av bär, fisk och fågel samt vilt från skogarna.

Med entusiasm och engagemang försöker hon väcka intresse hos länsstyrelse och kommun kring det lokalt producerade och serverade.

Samma stolthet och vilja att genomföra sina tankar märkte jag hos Hätteboda vildmarkscamping utanför Tingsryd. Förra året redovisades över 10 000 gästnätter. Även här utgår man från det lokala som skog och vatten med fiskemöjligheter. Dricksvattnet får gästerna pumpa upp själva, veden huggas och bastun eldas för att bli varm. Och det lockar. Någonstans runt 80 procent av besökarna kommer utanför Sverige. För tyskar, danskar och holländare är detta livskvalitet. Och Tingsryds kommun kunde under 2008 notera inflyttning av 44 personer från Nederländerna. Hättebodas stora problem är inte myggen utan myndigheterna som måste göra inspektioner och granskningar efter anmälningar utifrån. Men vildmarkscampingen expanderar.

Både Fia Gulliksson och Hätteboda är exempel på regional ekonomi och kulturell identitet. Genom att tillvarata traditioner och äldre sätt att tillreda kan nya produkter skapas. Det äkta och genuina efterfrågas. Och det är med hjälp av de kulturella spejarna, de som kombinerar tradition med förnyelse, som framgången kan skapas.

Hans Wallmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar