torsdag 26 mars 2009

Traditioner - en del av kulturarven

För en del av Marie bebådelsedag nio månader innan jul, för andra bara en vanlig mitt i veckan dag. För mig var det igår den bästa onsdagen på året. Det är ju våffeldagen, dagen då jag kan tillåta mig att äta våfflor morgon, middag och kväll! Även om jag bara åt några bitar våfflor som dessert efter lunchen så är vetskapen att jag kan hänge mig så härlig.

Jag tittade även igenom predikoturerna i tidningen i helgen för att se om det var någon kyrka som lockade med våfflor för då skulle jag kunna tänka mig att vara med på en gudstjänst om det skulle bjudas på våfflor efteråt. Förövrigt brukar det inte vara några problem för mig att gå i kyrkan på fastlagssöndagen heller...

Det är rätt synd om dem som inte visste att det var våffeldagen igår och det gäller ju huvuddelen av världens befolkning. Jag hoppas verkligen att de hade någon annan tradition att njuta av.

Jag hade förmånen av att få njuta av två traditioner till igår. Min dotters lärare fyllde 63 år och jag band en bukett innan jag gick hemifrån. En bukett som min dotter tog med sig till skolan för att uppvakta födelsedagsbarnet med. Det är en fin tradition att uppvakta dem som fyller år.

Den andra traditionen var helt ny för mig. Jag lärde mig att den 25 mars är Greklands nationaldag och jag fick vara med och fira den på Grekiska ambassaden här i Stockholm igår kväll. Det var mycket trevligt - men de åt inga våfflor.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar