söndag 12 april 2009

Vad blir det med morgontidningarna?

Visst har dagstidningen en framtid. Men det lär bli några skakiga år. En konsekvens av den snabba ekonomiska inbromsningen och finansiella krisen är sjunkande annonsvolymer. Det slår hårt. Redan kan vissa förändringar iakttas som dem mellan Skånska Dagbladet, Norra Skåne och Laholms-Tidning som inneburit att tjänster försvunnit. Det lär komma mer. Frågan är om det uteslutande blir neddragningar och krav på tuff budgetdisciplin eller om tillfället kommer att nyttjas att ställa publicistiska frågor om ny utformning och inriktning?

Två intressanta tendenser: Jag tror att det genuint lokala alltid kommer att ha en målgrupp. Vad händer där just jag bor och verkar? Ibland finns hos tidningar med prenumererad upplaga ett ointresse för de små nästan bagatellartade nyheterna, dem bortom stora avslöjanden och skandaler. Samtidigt är det just sådana notiser och ibland referat man önskar läsa. När och om sommarrestaurangen öppnar? Vilka deltog i de aktiviteter som anordnades under marknadslördagen?

I Spanien finns några hyggliga exempel. La Provincia är en dagstidning för Kanarieöarna. Men fokus ligger på en av huvudöarna, Gran Canaria. Här blandas världshändelser från de stora nyhetsbyråerna som går att få på många andra sätt med bevakning av regionpolitiken som påverkar rätt mycket och så rikligt med material från de olika byarna och samhällena. Under påskveckan med sina religiösa processioner finns text och bild från de flesta orter. Likadant är det när de vise männen paraderar på gatorna i januari under trettonhelgen och alla barn får sina presenter. Även TV-kanalerna är skickliga på att spegla dessa mer alldagliga om än festliga och publika händelser. Och det är inte bara bilder och referat från huvudstaden Madrid! Tvärtom sätts en ära i att erbjuda en kavalkad från hela landet!

En konsekvens av att det lokala och nära ökar i betydelse är att just andra funktioner i större grad kan centraliseras och samordnas. Bilföretagen med många märken uppges ju idag använda likartad bottenplatta och många gemensamma komponenter för att sedan med detaljer skapa olikheterna och skillnaderna. Det leder in på den andra utvecklingstendensen. I Nordvästskåne är NST/HD ett exempel på tre olika tidningar men med många delade funktioner. De kommande åren lär det inte sluta med detta, utan den ekonomiska verkligheten kan leda till att ännu fler samarbetar om ännu mer. Men den publicistiska frågan som då måste ställas är om det är lokalredaktionen i Bjuv som skall läggas ned eller annan verksamhet? För egen del betalar jag gärna 1,20 euro på vardagar och 2,20 på helger för att just läsa om paraderna och besöksrekord på Playa de Amadores.

Hans Wallmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar