onsdag 21 april 2010

Nacka har lyckats igen!

I måndags gick inte flyget vilket för min del betydde att jag inte kom till mina inplanerade möten i Halland. Oftast är jag i mitt län på helgerna men just denna helg talade jag på ett stort seminarium i Stockholm om HK politik. Detta gav mig istället möjlighet att besöka Nacka och en mycket spännande gymnasieskola YCB Young business creatives. Skolan har fått utmärkelser som "en av Europas mest intressanta skola" och jag kan verkligen instämma i detta.

I Nacka hade man en vision om ett helt nytt slags gymnasium designad för den nya tidens behov, arkitektritat för att på så vis vara landets snyggaste. Kort sagt en plats för kreativt lärande. Dessutom finns flera företag, cirkusutbildning, hälsocenter och ett stillhetsrum i byggnaden. Just stillhetsrummet var spännande där man tränar elever och lärare att hantera stress och meditera. Just ett sådant rum som jag föreslagit till riksdagen och som finns i
FN huset i New York.

Jag önskar att fler får möjlighet att besöka Nacka både för kulturen och skolan men även för att insupa miljön. Det ger en bra bild av hur man kan lyfta fram kreativitet och vara utmanande och ha kul samtidigt som man lär sig fakta. Man är dessutom en exlusiv del av THINK Global School, en global gymnasieskola med internationell inriktning. Man har partnerskolor i 12 länder. Hur spännande som helst.

Anne Marie Brodén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar