måndag 5 april 2010

Kyrkan kan när den vill!

Det kristna budskapet gör sig ganska starkt gällande denna helg. Jag har hört många diskussionen om religioner och huruvida de spelat ut sin roll eller inte. Viktiga diskussioner och för mig särskilt aktuella då min dotter ska konfirmeras om mindre än en månad.

Delvis på grund av dottern är jag en ganska frekvent kyrkobesökare och jag kan väl konstatera att högmässorna inte alltid är de mest spännande man kan uppleva. Jag har genomlidit håglösa präster som mest står och mumlar och överför helt obegripliga budskap till den fåhövdade publiken.

Dock har jag också upplevt den definitiva motsatsen och nu två gånger under denna påsk. Först var det påsknattsmässan i domkyrkan som började klocka 23.00. Under den vackra mässans gång flyttades den den lilla församlingen runt i kyrkan som även innehöll ett vuxendop. Det hela avslutades med cider och chokladägg på kyrkoplanen. En sällsam upplevelse!

På påskdagen var det vår snart pensionerade biskop Carl Axel Aurelius som höll i gudstjänsten. Domkyrkan var i princip fullsatt. Engagemanget syntes verkligen hos alla som tjänstgjorde. De valda psalmerna var nästan alla sångbara och kören gjorde kraftfulla insatser.

Biskopen har en fantastisk röst som verkligen förgyllde de många litaniorna. Hans predikan var så minnesvärd att jag fortfarande går och grunnar på den, två dagar senare.

Med sådana företrädare som biskopen i Göteborgs stift och så genomtänkta gudstjänster som jag upplevt den här påsken så kan kristendomen gott konkurrera om människors uppmärksamhet och ha en ljus framtid framför sig.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar