lördag 10 april 2010

Läsplatta + Bibliotek = Sant

Då och då funderar jag på hur framtidens bibliotek kan tänkas se ut. Kommer det finnas några nya böcker eller kommer de publiceras i nya medier? Jag tycker det är mycket spännande tankar.

På sista tiden har jag haft förmånen att träffa flera spännande bibliotekarier. Det trodde du kanske var en omöjlighet men inte alls. Den första jag vill nämna är en fantastisk kvinna från Sydafrika som leder världsorganisationen för jordens bibliotek. Ellen Tise heter hon och arbetar vid universitetsbiblioteket i Stellenbosch. Under 2009–2011 är hon ordförande för The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA).

IFLA:s världskongress kommer i år att vara förlagd till Göteborg den 10-15 augusti. Vid vårt möte berättade hon om verksamheten och planerna framöver som om det vore en spännande berättelse vilken jag bara ville veta mer och mer om. Jag önskar henne alla lycka med förberedelserna och varmt välkommen till Göteborg.

Den andra spännande personen är chef för Sveriges främsta bibliotek nämligen det Kungliga biblioteket (KB) vid Humlegården i Stockholm. Gunnar Sahlin heter han och vi träffades för att få höra hur deras nya uppdrag att samordna landets biblioteksverksamhet förvaltas.

I propositionen "Tid för kultur" lanserades förslaget att låta KB få ett samordningsansvar för all biblioteksverksamhet. Mötet var mycket givande och Gunnar framstod som en mycket kreativ , drivande och initiativrik person med många medarbetare som brinner för sitt arbete.

Vad jag egentligen vill säga med min rubrik, är att biblioteken framstår som alltmer moderna verksamheter. Mitt eget favoritbibliotek, Stadsbiblioteket vid Götaplatsen i Göteborg är ett gott exempel. Nu har de börjat låna ut läsplattor som komplement till de vanliga böckerna.
Jag tror jag ska göra mig ett besök där och prova en läsplattebok!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar