onsdag 14 april 2010

Hela dagen i hälsans tecken

Idag har jag varit på ett spännande seminarium i Danderyd som handlade om kulturens betydelse för hälsan. Närmare ett 90 tal personer var samlade.

Jag fick möjlighet att lyssna på både forskare och människor från vård- och omsorgsbranscher och hur de ser på denna fråga. Även Kungliga Musikhögskolan och kulturen i kommunen var representerad. När turen kom till mig att tala, kände jag mig stolt över att beskriva det arbete min arbetsgrupp och alliansregeringen gjort. Vi har lyckats med att sätta frågan på den politiska kartan.

Vi har infört kultur på recept på försök och vi har tillfört pengar till skapande skola runt om i landet. Vi har tydligt skrivit in både i kultur- och folkhälsopropositionen att kultur och hälsa är viktigt.

Seniorum i Danderyd var värd för dagen på ett mycket bra sätt.
Väl värt att göra om.

Anne Marie Brodén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar