torsdag 22 april 2010

Börjar vi upptäcka Norge?

Rubriken återger en fundering jag hade när jag bläddrade i en skrift med fina bilder som heter Ditt SVT 2009 2010 som beskriver vår public service-TV. I den återfinns en artikel om han Skavlan som gör en pratshow på fredagar.

Jag har sett några av dessa program även om det var ett tag sedan sist. Programledaren är norsk och gästerna är av blandade nationaliteter En kul blandning där vi svenskar fått upptäcka nordiska kändisar av olika slag.

Man kan ju inte säga att vi är nedlusade med program i svensk television som ger oss information om våra grannländer om det inte har inträffat någon katastrof, vill säga. Det är synd och det är nog en av tankarna bakom min kollega Mats Johanssons idoga arbete med att försöka få till stånd en nordisk TV-kanal.

Jag har många synpunkter på Nordiska Rådet och tycker att det borde läggas ned och ersättas av andra, mindre kostsamma och effektivare, samarbeten. Är det så att de kan få tillstånd ett samarbete på TV-området så har Nordiska Rådet som organisation i alla fall gjort någon nytta.

Jag tror det är viktigt att vi kan få lätttillgänglig information om våra grannländer, hur vardagen är där, vår gemensamma historia och framtid.

Jag visste inte förrän helt nyligen varför Kulturdepartementet har ansvar för en anläggning på Holmenkollen i Oslo som heter Voksenåsen. Det är Norges tack till Sverige för den hjälp vi gav vårt brödrafolk under andra världskriget.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar