måndag 25 maj 2009

Kulturen viktig i EU-samarbetet

Mitt under den allt mer intensivare EU-valrörelsen har jag roat mig med att läsa Annika Ström Melins bok "Européerna, arvet efter EU´s pionjärer."

En bok jag verkligen kan rekommendera till den som är historiskt intresserad. Det är ett medryckande och vackert språk som väcker intresse rakt igenom de 300 sidorna.

Författaren berättar historien om Jean Monnet och Robert Schuman. Varifrån de kom, deras uppväxt och karriärer broderas varsamt och spännande fram. De målande beskrivningarna av tidsandan är fantastiska. Man får en förståelse från vilka olika utgångspunkter dessa två udda herrar kom som tillsammans skapade och drev fram avtalet om kol- och stålunionen år 1950. Avtalet som är grunden till dagens EU.

Jean Monnet var federalist och arbetade för ett Europas förenta stater medan Schuman trodde på nära samarbeten mellan stater.

På ålderns höst sa Jean Monnet att om han med den kunskap han nu besatt skulle skapa ett nytt avtal för att bättre förena Europa - så skulle han välja ett avtal kring kulturen.

Jag är tacksam för att kulturen inte är ett kompentensområde för det europeiska samarbetet. Vi har i mångt och mycket en gemensam kultur men kulturpolitik lämpar sig inte för en överstatlighet. Frivilliga samarbeten mellan fria staters kulturaktiva är det som jag tror fungerar och det finns mycket kvar att utveckla på det området!

Cecilia Magnusson

1 kommentar:

  1. Cecilia,
    Jag har inte läst boken du rekomenderar men de tankar du lyfter fram får mig att fundera på kulturens status inom EU och hur man lyfter fram kulturen som något viktigt i skolan. Som gymnasieutredningens förslag ser ut försvinner Estetisk verksamhet som ett obligatoriskt kärnämne, det "byts ut mot" Historia. Jag har läst att man inom EU lyft fram kulturen som en av de viktiga nyckelkompetenserna inom skolan. Varför jobbar man inte för en gemensam linje inom hela EU och gör bild, musik, drama även fortsättningsvis till obligatoriska ämnen på gymnasiet?

    Tänk om hela EU jobbade utifrån en gemensam linje, där konst och kulturämnen stod högt även inom gymnasial utbildning. Då kunde hela EU området bli kännt för sin kompetens inom kultur!

    Allt handlar inte bara om de mest nödvändiga ämnena som i den nya gymnasieskolan utan det handlar faktiskt om att ha visioner Estetiska ämnens roll i en utbildning.

    /Hälsningar en gymnasielärare i bild, från Kalmar

    SvaraRadera