torsdag 14 maj 2009

Demokratin måste vinnas varje dag!

Forum för levande historia är en myndighet som har uppdraget att – med utgångspunkt i Förintelsen – arbeta med frågor som rör tolerans, demokrati och mänskliga rättigheter. Genom att belysa de mörkaste delarna av mänsklighetens historia är ambitionen att kunna påverka framtiden.

Så står det på Forum för levande historias hemsida. Jag brukar säga att de påminner mig om att demokratin måste värnas varje dag. Det är en uppgift som kan vara lätt att glömma bort i det vardagliga arbetet som förtroendevald politiker.

Härom dagen hade alliansen i kulturutskottet bett chefen Eskil Franck och hans medarbetare komma och redogöra för det tilläggsuppdrag som alliansregeringen gett myndigheten. Uppdraget går ut på att också arbeta med kommunismens brott mot mänskligheten. Arbetet bedrivs för nävarande i projektform men det planeras att permanentas.

Det finns många berättelser som måste komma fram. Ett av deras kommande projekt heter "Middag med Pol Pot" och berättar om Kambodja och de svenskar som försvarade det som gjordes mot befolkningen där. Jag är ju så pass gammal att jag vet vad som hände där men till och med mina yngsta kollegor i Riksdagen kan svårligen ha minnen från den tiden. Vi behöver ständigt påminnas och informeras för att vaccinet mot diktaturen ska ha kvar sin verkan.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar