onsdag 27 maj 2009

Hej! Det är Ingrid!

För en dryg vecka sedan hade jag Fredrik Reinfeldt här i Skåne. Det blev besök bland annat vid Öresundsbrons fäste på Lernacken. På ena sidan Sverige, på den andra bron, tunneln och sedan Danmark. Med tullarna och dem som arbetar vid gränsen blev det många aspekter kring den organiserade kriminaliteten som lyftes fram. Vi två fick utöver fakta med oss hem var sin orange skyddsväst på vilken står Tull.

Dagen efter rapporterade media om vårt besök. Ingrid Eiken, god vän och duktig statsekreterare vid kulturdepartementet, ringde på morgonen: Hej! Det är Ingrid! Hon sa sig gilla artikeln hon läst, bilden, texten och innehållet. Finns det något jag kan göra, undrade hon med ett glatt skratt. Det är ju europavalrörelse! För egen del var jag denna morgon i Kävlinge för att sedan söka mig mot Jönköping.

Men om vi ses imorn så kan jag se till att du får information om Uppåkra. Perfekt, sa Ingrid.

Michael Sandin, kommunstyrelsens utmärkte ordförande i Staffanstorp, tillsammans med en lysande guide doktorerande på vikingarnas religiösa föreställningsvärld visade runt på det lilla historiska museet i Lund. Det är till yta inte stort men det är imponerande. Här presenteras en enastående skatt av historia från ett par hundra år efter Kristus till ca 1000-talet. Det visar både på konstskatter som hur Skåne vid denna tid påverkats både av Romarriket, som Öst och Väst.

Uppåkra är något fantastiskt! Mer finns att erbjuda. Jag är glad att ha kunnat sammanföra Ingrid Eiken med dessa samlingar i Lund. Därmed har en statsekreterare från Kulturdepartementet för första gången på plats kunnat beskåda detta. När alla återkom efter guidningen till min plats som broschyrutdelare vid Gleerups hade flera hundra foldrar distribuerats samtidigt som Ingrids kunskapsmängd ökat. En bra eftermiddag för alla!

Hans Wallmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar