torsdag 17 september 2009

Är vodou kultur?

Idag öppnar Världskulturmuseet i Göteborg sin stora höstutställning. Den heter Vodou och tar upp den haitiska religionen som många, även jag har fördomar om. Det är en sevärd utställning som vandrar runt i Europa och målsättningen är att hela samlingen på 2000 föremål till sist ska bli till ett permanent museum i Haiti. I Göteborg finns några hundra föremål utställda.

Min uppfattning om vodoun var ganska grund som en blandning mellan katolicism och afrikansk kultur. Jag visste dock inte att det inte förekommer dockor som man sticker med nålar i.
Voduon är istället en kraft som användes mot förtyck och fattigdom.

Religionen hade en avgörande roll i kampen på ön som slutade med att Haiti blev det första landet som avskaffade slaveriet. Det är en fantasieggande religion med både mörka och ljusa sidor.

Under hösten anordnas dessutom flera spännande program kring utställningen. Är du i stan någon gång fram till årskiftet så ta chansen att se denna viktiga utställning.

En av kulturens viktiga uppgifter är att slå hål på fördomaroch överföra bildning. Jag känner mig definitvt lite mer bildad efter mitt besök.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar