fredag 4 september 2009

Alliansen sparar inte på kulturen!

Kommunernas och Landstingens egen tidning Dagens Samhälle dimper ner i min brevlåda varje torsdag. Sällan väcker den mitt mitt intresse dock blev jag denna vecka sittande med den en lång stund.

Anledningen är den bilaga som fanns med kallad Kultur och Fritid där man ger politikområdet 20 sidor egen plats. Det är i stora stycken en intressant läsning där det bland annat framgår att kulturanslagen inte alls håller på att förintas ute i kommuner och landsting. Det är ju ingen nyhet men i media framställs situationen som om den stora kulturskymningen vore här och då är det välkommet med bevis på motsatsen!

Lite förundrad är jag över redaktionens nyvakna insikt att de alliansstyrda kommunerna är de som sparar minst på kulturområdet. Två av tre kommuner som sparar mindre på kulturen än på annat är just alliansstyrda. Jag kan inte låta bli och fundera på vilka grunduppfattningar som journalisten ger uttryck för.

Man insinuerar på flera ställen i artikeln att Fredrik Reinfeldt och Anders E Borg gett uttryck för att man i kommunerna ska prioritera ned kulturen. Vad kan man fått det ifrån?

Slutsatsen för mig är att vi måste bli mycket bättre på att nå ut med de stora satsningar som vi inom alliansen gjort på kulturområdet. Okunskapen och fördomarna lever kvar på många ställen i vårt samhälle!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar