torsdag 24 juni 2010

Reflektioner över ett bröllop

Så här några dagar efter helgens begivenheter då Kronprinsessan Victoria äntligen fick sin Daniel känns det som jag äntligen kan samla tankarna och reflektera över de stora upplevelser som i förra helgen inträffade.

Veckan innan kände jag hur spänningen stegrades i Stockholm inför helgen. Vanligtvis är staden förödande vacker så här års men nu blev den feststädad och ny planteringar dök upp över allt. Det var en fröjd att flanera runt i staden och titta på folklivet och lyssna på någon artist här och där. Ett fantastiskt kulturutbud bjöds det på.

Sedan kom fredagen då vår vackra ostindiefarare Götheborg fick sällskap av ett antal vackra fartyg på redden utanför skeppsbron. Sannerligen en bild av numer sällan skådat slag. På kvällen en fantastisk smällkaramellskonsert på konserthuset där jag på nära håll se och nästan känna lyckan som strålande från det blivande brudparet. Jag blir alldeles varm av minnet.

Lördag morgon promenerar jag runt Skeppsholmen innan avspärrningarna omöjliggör passager. Under förmiddagen fylls Gamla stan av människor från när och fjärran. Jag var lite orolig att det skulle kunna utbryta panik med så många människor men icke. Alla gick lugnt och ingen trängdes trots att det knôkfullt.

Koncentrationen gick nästan att ta på när bruden kom in i Storkyrkan. Ja, det var magiskt! Vilka ljusa minnen miljontals människor nu kan dela.

Till och med efterrapporteringen har varit positiv. Polisen har räknat igenom sin kostnader och över hälften av de 14 miljoner kronor som den största poliskommenderingen någonsin har kostat, består i hyra och transport av avspärrningsstängsel. Kunde inte firman ha givit polisen ett bättre pris?

Redan veckan innan bröllopet så sa jag i TV att monarkin skulle vinna på detta bröllop och vem kan tvivla på det nu så här efteråt?! Och tänk så mycket svensk kulturhistoria som exponerats på ett fantastiskt levande sätt under dessa dagar.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar