måndag 9 november 2009

Kulturens makt är stark

Tänk att det är 20 år sedan Berlinmuren föll. Alla de minnen och känslor som kommer tillbaka för oss som upplevde tilldragelsen gör att det kändes som "i går."

Min dotter som är 14 år har hela förra veckan följt den repotageserie som vår morgontidning, Göteborgs-Posten, så föredömligt publicerat. Därför kom det att bli mycket diskussioner kring Östtyskland, kommunism, förtryck och andra viktiga frågor i inledningen till helgen.

Det är ju många saker som hon inte förstår och som ingen som inte själv var med, riktigt kan förstå och jag kände inte att mina förklaringar riktigt räckte till. Därför är jag tacksam för att SVT ägnade lördagkvällen åt att sända program och filmer som kretsade kring fenomenet "Berlinmuren."

Tack vare bildade människor på tidningsredaktionen och en klok satsning av en public servicekanal fick min dotter en stor vaccinationsdos mot kommunismen. På köpet fick vi en mycket njutbar lördagkväll.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar