torsdag 19 november 2009

Idag blir det kultur i Sveriges Riksdag

Klockan är 08.45 och jag förbereder dagens arbete. På kulturutskottets sammanträde börjar vi att bearbeta propositionen Tid för kultur. Det går en lyckokänsla genom kroppen när jag tänker på hur bra förslag som finns i den lilla oranga skriften. Oppositionen har skrivit ett antal motioner men samtliga av dem kan bäst beskrivas med uttrycket "tomma tunnor skramlar mest"

Senare idag debatteras två betänkanden i i Riksdagens plenisal. Först är det public service -propositionen som också direktsänds i TV24. Mats Johansson företräder oss och kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth kommer att kasta sig in i debatten. Hon är fantastisk!

Sedan ska det nya avtalet med svenska kyrkan debatteras. Det är ju tio år sedan kyrka och staten gick skilda vägar och ett nytt fyraårigt avtal om hur ansvarsfördelningen för vårt gemensamma kulturarv ska debatteras. Även i denna debatt deltar Lena Adelsohn Liljeroth.

Min dag avslutas också med kultur. Tillsammans med mina barn och ett antal vänner ska jag gå och se uppsättningen The producers med bla Pernilla Wahlgren på Lorensbergs teatern i Göteborg. Vilken underbar dag det kan bli!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar