tisdag 14 juli 2009

Rum för Reklam

Landskrona museum är en lokal institution med stora ambitioner. I omfattning och vad gäller samlingarna påminner det mer om ett fint regionmuseum än ett mindre kommunalt. Det finns några fasta inslag, exempelvis om stenåldersbosättningen Tågerup samt om nobelpristagaren Selma Lagerlöfs koppling till staden.

På övervåningen av den stora byggnaden invid Kasernplan huseras Rum för Reklam: Sveriges arkiv för reklam och grafisk design. Här finns plats för forskning men ibland presenteras också separatutställningar där företag gärna visar upp decennier av produktion.

Reklam är många gånger väldigt typisk för sin tid. Rådande mode och värderingar kommer till tydligt uttryck i annonser, trycksaker och filmer som tänkts nå stor publik. I Landskrona går det att följa utvecklingen från sent 1800-tal fram till idag. Inte bara vad som erbjuds till försäljning är intressant utan också på vilket sätt det sker. För saker och ting förändras. Tandkrämsannonser och annat känns dock igen från 1950- och 60-talets Allerstidningar som är ett minne av besöken i farmors hus i Forsnäs under barndomsåren på 70-talet. Om inte annat skapar det en känsla av nostalgi!

För en tid sedan besökte jag Rum för Reklam. Landskrona kommun axlar själv hela det ekonomiska ansvaret för denna samling. Och det är enda stället i landet som samlat reklammaterial ur ett kulturhistoriskt perspektiv. På plats fick jag också höra om de tankar som finns att samverka med andra liknande institutioner i Europa. Samtidigt påpekas att Sverige faktiskt är ett ganska ledande land inom området.

Det är mycket svårt för nya projekt att kunna ta sig in under den statliga finansieringens vingar. En första förutsättning är naturligtvis att både kommun som region ställer upp. För egen del tror jag att den så kallade portföljmodell som skissas på i den statliga kulturutredningen är rätt väg att gå där olika företrädare för just lokal, regional och nationell nivå kan diskutera sig fram till långsiktiga lösningar och vad som är till gagn för kulturen. Onekligen borde det även finnas Rum för reklam.

www.rumforreklam.se

Hans Wallmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar