tisdag 30 augusti 2011

Gothenburg Film Studio fortsätter växa!

I tidigare inlägg har jag skrivit om tillväxten för Gothenburg Film Studios (GTS). Senast var det om att de fått Companipriset som delas ut av Göteborg & Co.

Igår var jag på en aktivitet anordnad av Mötesplats Göteborg, ett nätverk som samlar verksamma inom kulturområdet. Det kan vara sådana som jag som är kulturintresserade men också kulturföretagare eller kulturarbetare. Många spännande seminarier anordnar de. Jag försöker prioritera deras aktiviteter så ofta jag kan.

Denna gång var man i Gothenburg Film Studios, Studio 3 på Polstjärnegatan. Malin Avenius, informationsansvarig inledde och berättade om tillkomsten av GTS. Sedan mitt senaste inlägg har det tillkommit ytterligare företag till filmbyn och man är nu uppe i mellan 45 - 50 företag på ett och samma ställe.

Det finns inte plats för fler företag att etablera sig så förhandlingar pågår om att hyra fler byggnader på det gamla industriområdet. Alla tre studios är fullbokade och verksamheten går på högvarv i en blandning mellan spelfilm, reklamdito, rockvideoinspelning mm m. En spännande kulturgryta puttrar här med andra ord.

Kulturarbetsförmedlingen fanns på plats och kunde svara på min fråga om arbetsmarknaden för kulturarbetare hade påverkats av etableringen av filmbyn.
De kunde berätta att etableringen har påverkat arbetsutbudet i stor grad.

Arbetsförmedlingen har vad gäller flera kulturyrken nu brist på arbetskraft att förmedla. De har bjudit in sina kollegor från hela Sverige till Göteborg för att få hjälp med att rekrytera arbetskraft som behövs bland företagen på Gothenburg Film Studios.

Ett företag som kan exemplifiera fördelarna med denna klusterbildning är Gothenburg Prop Makers. Anders Muammar berättade att de tidigare hade lokaler i Majorna och de där hade svårt att ragga kunder då få visste vad det var de kunde erbjuda.

När de flyttat in på Polstjärnegatan kom efterfrågan på deras attributtjänster omedelbart för att de i filmbranschen hade behov av deras erbjudanden. Om du behöver en naturtrogen avhuggen arm eller en yxa som kan slås i någons huvud utan att göra ska så kan Gothenburg Prop Makers fixa det.

Jag kommer fortsätta att rapportera om den fantastiska utvecklingen av Gothenburg Film Studios.


Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar