lördag 12 mars 2011

Populärkultur engagerar

Fredag kväll och jag är på premiären av Claes Malmbergs egen show, på Kajskjul 8 i Göteborg. Jag är ingen direkt hängiven fantast men jag har blivit bjuden av en väninna

När jag såg Claes Malmbergs rollgestalning i The Producers - Det våras för Hitler på Lorensbergsteatern förändrades min inställning om honom till det mer positiva hållet. Han både sjöng och agerade fantastiskt bra - och inte ett könsord yttrades.

När han och Tommy Körberg gjorde en show tillsammans var det Claes Malmberg som var tillgången i den uppsättningen, lite förvånande utifrån mitt synsätt.

Nu var inte Claes Malberg i centrum för min reflektion angående populärkultur även om han skulle platsat utan det var konversationen som utspann sig i det sällskap jag var i som förundrade mig.

Där satt vi ett gäng, kvinnor och män, i kajskjul 8, och väntade på att krogshowen skulle dra igång. Det ämne som engagerade samtliga (utom mig) var lördagens schlagerfinal. Jag blev helt paff över hur så många människor hade så många synpunkter över artisterna men också programledarna och hur det skulle se ut i globen m m.

Det som diskuterades livligast var om den internationella juryn skulle väga mest eller inte. Jag som inte ens visste att det finns en internationell jury i den svenska finalen. Jag lärde mig mycket!!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar