måndag 8 februari 2010

Viljan att förstå kan räcka långt

Söndagskvällen ägnades åt att förstå amerikansk fotboll då finalen för fotbollsligan avgjordes i Miami. Företeelsen kallas Superbowl och kan i medial bevakning jämföras med Melodifestivalen gånger 200!

Varför gör man detta frivilligt. För det första fanns det inte så mycket annat att göra i ett Washington där det kommit minst sextio centimeter snö under ett dygn och snöröjningen är ytterst marginell.

För det andra har koncentreringen kring detta arrangemang varit så dominerande hela veckan att jag blev lite nyfiken. Media har bla rapporterat hur mycket försäljningen av godis, chips och färdiglagade rätter har ökat vid tiden kring Superbowl och jämfört det med tidigare år!

Utan regelbok satte jag mig framför TV´n tillsammans med ett antal likasinnade. Vi gjorde verkligen vårt bästa att förstå spelets regler men kunde konstatera att vi endast ytligt förstått grunderna när matchen var över och New Orleans hade vunnit.

Jag är inte säker på att de flesta amerikaner heller är så insatta i spelets regler. Detta uttalande har ingen faktagrund. Reflektion gör jag utifrån erfarenheterna av en hockeymatch i Madison Square Garden tidigare i veckan i bagaget. De har helt enkelt inte tid att bli insatta de flesta verkar upptagna med att ta fram mat och godsaker och inmundiga dem under spelets gång.
Engagemanget är det dock inget fel på - stämningen var på topp!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar