torsdag 25 februari 2010

Nyttigt med vidgade vyer

Här för leden hade jag förmånen att i tjänsten få befinna mig i New York. Trots ett intensivt program hade jag möjlighet att att smita iväg då och då för att studera lite kultur i The big apple.

Ett av de självklara målen var Museum of Modern Art, MOMA. Det har just nu en utställning med Tim Burtonverk som bara måste ses. Jag hade planerat att gå en lördag och gick för säkerhets skull in på museets hemsida för att kolla öppentiderna några dagar innan. Det var tur det, hela helgens visningar var fullbokade. Hur många personer som tas in varje halvtimma vet jag inte men intresset för att se utställningen måste vara enormt.

Mitt besök avlades istället mitt i veckan. Mycket folk i museet men inga långa köer. 20 dollar i inträdesavgift och raskt upp till tredje våningen. Detta för att jag bara hade några timmar och risken var ju att jag skulle fastna i någon annan intressant utställning och missa Tim Burton.

Utställningen uppfyllde alla mina förväntningar, enormt färgsprakande och barnsligt spännande. Den visar på att Tim Burtons konstnärskap är så mycket större än vad de flesta tror. Mest känd är han ju som filmskapare av Beetlejuice, Edward Scissorhands och Batman Returns mfl mfl.

Utrymmet kryllade av barn i alla åldrar från tre år upp till nittio. Alla med barnasinnet i behåll var där. Det är ett slående faktum: gör museer utställningar med kvalitet är människor beredda att betala för att gå och se dem - också barnfamiljer!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar