tisdag 23 februari 2010

Äntligen tisdag i fastan

Mat är kultur och semlor är definitivt en högtstående del av denna matkultur. Min konservativa utgångspunkt gör att jag lider svårt varje nyår och några månader framåt. Anledningen är bagarna och deras tilltag att börja tillverka semlor redan från annandag jul och jag som inte tillåter mig detta frosseri förrän på Fettisdagen.

Tydligen har jag lyckats föra över denna övertygelse på mina barn. Min dotters första kommentar till nyheten att sportlovet skulle tillbringas i New York detta år, var att hon nu skulle bli "lurad" på semlor på fettisdagen. Jag hade inte varit medveten om detta sammanträffande och lovade högtidligen att det visst skulle bli semlor.

I "The big apple" finns ju det mesta och så även semlor. Tisdagen inleddes med jakten på denna delikatess. Enligt rykten fanns de bästa semlornaAQ café och vi ställde kosan dit. På alla borden fanns reklam för deras semlor och glada i hågen gjordes en beställning. Döm om vår förvåning när man meddelade att de var slut och klockan var ännu inte elva på förmiddagen!!

Raskt satte vi fart mot FIKA på 58:e gatan och där fanns de fasta kardemummabullarna fyllda med mjuk marzipan, grädde och rikligt med florsocker på locket. Lyckan var stor! Dagen avslutades med ännu en semla, denna gång på Svenska kyrkans utomordentliga café.

Idag är det då tisdag igen och nu funderar jag på vilket konditori som ska väljas för dagens kulturupplevelse!

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar