söndag 6 februari 2011

En förändrad värld via filmen

Igår, lördag den 5/2, besökte jag biografen Draken mitt under den 34:e upplagan av Göteborg Filmfestival. Anledningen var nyfikenhet då jag förstått att den första filmen att bli slutsåld var en som hette "Göteborgsepoken" Vad var nu detta?

Under festivalens dryga vecka visas hundratals filmer från hela världen och först slutsåld blir en visning av gamla journalfilmer! Visst är det fantastiskt. Jag var på premiären och såg öppningsfilmen "King of Devil´s Island" En film som jag nog inte skulle valt själv men vars innehåll fortfarande sitter kvar i minnet. Ett mycket stort antal av festivalens filmer är intressanta ur olika perspektiv, vilket kan journalfilmens perspektiv vara som lockar så?

Jag tror det är så att människor är intresserade av sin verkliga historia och via journalfilm så ser man på ett tydligt sätt samhällets förändring från tid till annan. Draken var fylld till sista plats av människor i alla åldrar, kanske undantaget de mellan 0-15 år. Ett antal filmer med huvudsaklig anknytning till västsverige visades och engagemanget i publiken var påtagligt.

Det är synd att inte fler fick plats för att se visningen av "Göteborgsepoken" men intresserade kan snart få sitt lystmäte tillfredsställt.

Svenska Filminstitutet (SFI) öppnar på torsdag den 10 februari en website som heter www.filmarkivet.se. Där lägger man upp de journalfilmer som hittills digitaliserat. I arkiven finns mer än 20 000 filmer och allt eftersom kommer fler filmer bli tillgängliga för alla intresserade.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar