måndag 9 augusti 2010

I dagens Göteborgsposten resonerar Cecilia Magnusson om hur företag kan dra nytta av kulturens metoder och processer för att lyckas bättre med sitt viktiga innovationsarbete.

"Med Alliansregeringen har departementen för kultur och näring äntligen närmat sig varandra. Den okunskap och fördomar som finns om kulturen i näringslivet, och vice versa, har Sverige inte råd med.

För att öka möjligheterna för en konstnär att leva av sitt skapande har Alliansen infört entreprenörskap i de konstnärliga utbildningarna. Entreprenörskap är angeläget för kultursektorn, men kulturens metoder kan vara skillnaden mellan liv och död för framtidens företag.

Vi lever i ett kunskapssamhälle, men kunskap är inte nog. Företagens överlevnad hänger på det värde som kan skapas av våra idéer och koncept. Det är därför ingen slump att ordet ”innovation” finns med i snart sagt varje företags visionsförklaring. Man vet att förmågan till nyskapande är avgörande. Tyvärr misslyckas de flesta innovationsambitioner och blir sällan annat än floskler i årsredovisningens ”VD:n har ordet”- spalt. Det är lätt att säga att man ska tänka nytt men hur gör man det på riktigt?"

Läs artikeln i dess helhet i Göteborgsposten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar