torsdag 6 augusti 2009

Kreativitet är en framgångsfaktor

Rubriken kan kanske uppfattas lite svåruppnåerlig så här i sommarlättjan då solstolen har en förunderlig dragningskraft, i alla fall på mig.

Förra veckan avbröt jag ledigheten för att under två dagar vara med på konferensen "För en kreativ generation" En väl genomförd och i många delar intressant konferens som hade samlat 350 personer från hela EU och intressentländer till min hemstad Göteborg.

Många spännande talare avlöste varandra och intressanta diskussioner fördes. Den talare som tilltalade mig mest var Ann Bamford som är professor och chef för kulturprogrammen på CCE -Cretivity, Culture and Education - i London.

Hennes föredrag upphöll sig vid positiva och negativa faktorer för barns kreativitet. Hennes tes går ut på att det måste vara kvalitet det man gör för att stimulera barns och ungas kreativitet.
"Om du inte kan göra ett bra jobb så sluta göra det!" Dåliga insatser skadar barns kreativitet sammanfattar jag hennes resonemang.

Jag kan verkligen förstå argumentationen när jag påminner mig en teckningslärare som dödade all min konstnärliga lust under högstadieåren.

Ann Bamford kritiserade också PISA-studierna som jämför kunskapsnivåer på barns skolkunskaper i olika länder. Dessa studier mäter inte kreativitet, än så länge. Enligt Ann Bamford pågår det arbete med att få in kreativitet i PISA-studierna från 2012.

Förhoppningsvis har då Skapande skola introducerats i alla årskullar under den obligatoriska skoltiden och kan bidra till att förbättra svenska skolbarns jämförelsbetal i dess studiers resultat.

Cecilia Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar