Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och näringsminister Maud Olofsson skriver idag i Dagens Industri. Läs utdrag ur artikeln nedan och hela artikeln här.
Regeringen lägger 73 miljoner kronor på en handlingsplan för att utveckla kreativa näringar, skriver näringsminister Maud Olofsson och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
De kulturella och kreativa näringarnas betydelse för nationell och regional tillväxt, jobb och innovationer blir allt tydligare. Kultur i vid mening – medier, reklam, design, film, konst och musik – har i studier visat sig omsätta mer än till exempel bilindustrin. Mycket talar också för att den utvecklingen kommer att fortsätta och betydelsen öka.
Entreprenörskap och konstnärskap har många beröringspunkter – båda handlar ytterst om att tänka och skapa nytt. Därför finns det mycket att vinna på att utveckla mötet mellan kulturen och näringslivet. Kulturutövarna får nya möjligheter att leva på och nå ut med sina idéer, verk och prestationer. Men också i andra verksamheter – från trafikplanering och byggbolag till skola och sjukvård – finns mycket att vinna på att ta del av den kreativitet, de värden och de sätt att arbeta som kännetecknar den konstnärliga processen och designprocessen.
Mellan 2009 och 2012 lägger regeringen 73 miljoner kronor på en handlingsplan för utveckling av kulturella och kreativa näringar. Målet är att skapa långsiktigt goda förutsättningar för entreprenörer inom denna sektor och lyfta fram konstnärlig kompetens och kreativa processer som viktiga perspektiv för innovation och utveckling i både näringsliv och samhälle.
tisdag 23 november 2010
DI Debatt: Ett råd för kreativa näringar ska öka kulturens betydelse
Etiketter:
entreprenörskap,
innovation,
konstnärskap,
kreativa processer,
kultur och näringsliv
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar